«

»

Taxibranche toekomst of verleden?

We leven in een tijd van individualisme, waar ondernemers zich sterk maken om hun gezamenlijke belangen te verdedigen, is de politiek een tegenbeweging aan het maken.

De taxibranche kenmerkte zich in het verleden door beperking. Je wil taxichauffeur worden, dan ga je naar de bank en regelde een lening voor de aanschaf van een vergunning, die aan het einde van de loopbaan weer werd doorverkocht. Vroeger een goede investering!

De  taxiwet veranderde de taxiwereld, de vergunningen worden makkelijk en voordelig verstrekt. Iedereen kan taxichauffeur zijn. Zelfs het UWV (vroeger werd iedereen geschikt geacht voor magazijnwerk) vind het werk als taxichauffeur passend voor eenieder.

Geen rem op het aantal vergunningen en op de ongeremde instroom. Zelfs een prima visvijver gaat aan te veel vissers ten onder. Daarnaast is het “appen” heel gewoon aan het worden. Iedereen kan snel vervoer regelen en de telefoon is bij de hand.

Het gevolg is dat er een nieuwe “ongewenste” situatie kan ontstaan. De taxichauffeur zoals wij deze gewend zijn uit het verleden, met zijn schone en luxe auto, nette verschijning en service, staat aan alle kanten onder druk. Door onder andere:

  • Te veel collega’s, door uitgifte van te veel vergunningen.
  • Op een app reageren gaat sneller, dan lang in de rij staan bij een standplaats.
  • Hier kunnen ook anderen, dan de taxichauffeur, op reageren.
  • Taxibedrijven die tijden aanbieden van snelle service, die zelfs een ambulancedienst niet evenaart.
  • Te veel taxi’s gelijktijdig actief betekent minder verdiensten.
  • Makkelijke vergunningverstrekking zal leiden tot een toestroom van part-timers, autodelers en weekend-chauffeurs.

Om financieel in het spoor te blijven zullen taxichauffeurs andere keuzes gaan maken. Nog meer uren draaien, bijbeunen met de “app” etc.

Een gezonde branche staat voor kwaliteit, netheid, betrouwbaarheid en een goede service en naar de werkers in de branche: Werkzekerheid, inkomenszekerheid, afstemming van markt (werkaanbod) op het aantal werkers.

Voor de taxibranche, zeker in de grote steden, is het even na 5 voor 12. Veel taxichauffeurs zien de verdiensten al afnemen, markten regulieren zich veelal te laat. Wanneer er te weinig gebeurt aan een probleem, zal zich dat in de tijd oplossen. Is er te weinig te verdienen, dan zal het aantal gegadigden afnemen, totdat er een ondergrens is bereikt, daar zal de “markt” zich stabiliseren.

Plannen voor de toekomst van de taxibranche zijn er (nog) niet, een strategie is nog niet gekozen. Wel is door taxibedrijven nagedacht over klantgerichtheid zoals service, snelheid en bereikbaarheid.

Permanente koppeling naar dit artikel: http://www.deondernemersbond.nl/taxibranche-toekomst-of-verleden/

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Je mag deze HTML-tags en attributen gebruiken: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>